Sunt femei care refuza sa intre in biserica in perioada menstruatiei pe
motiv ca sunt necurate. Altele, pentru ca asa au fost sfatuite. Oare
simpla curgere a sangelui aduce necuratie? Sa ne desparta de Hristos
trasaturile fiziologice feminine? Menstruatia, ca slabiciune a firii
omenesti, poate fi pusa pe acealasi plan de egalitate cu un pacat
savarsit cu voie?
Raspunsul la intrebarea "In ce consta necuratia femeii la ciclu?", l-am
gasit in Canonul 1 al Sfantului Atanasie cel Mare care spune: "…
Spune-mi mie, iubite si prea cucernice, ce pacat, sau necuratie, are o
scurgere fireasca. Aceasta ar fi tot asa ca si cum cineva ar voi sa
aduca invinuire pentru secretia ce se elimina prin nari, si pentru
scuipatul ce se elimina prin gura; dar avem sa spunem inca mai multe si
despre curgerile din pantece, care sunt necesare celui viu pentru
viata...".
Ciclul lunar nu indeparteaza pe nimeni de la rugaciune. Nu cred ca
cineva se opreste sau ar trebui oprit din vorbirea cu Dumnezeu din acest
motiv. Sfantul Atanasie cel Mare vede in neparticiparea femeii la viata
din biserica in perioada ciclului o amagire a diavolului care trebuie
inlaturata.
De unde atunci neintelegerea legata de neparticiparea femeii in perioada menstruatiei la rugaciunea din biserica?
Exista un canon atribuit Sfantului Dionisie, Arhiepiscopul Alexandriei,
in care se spune: "Iar in privinta femeilor, care au curatirea lunara,
daca se cuvine, aflandu-se ele asa, sa intre in casa lui Dumnezeu,
socotesc ca si a intreba este de prisos; deoarece cred ca nici ele fiind
credincioase si cucernice n-ar indrazni aflandu-se asa, sau sa se
apropie de masa cea sfanta, sau sa se atinga de Trupul si de Sangele lui
Hristos; caci nici ceea ce avea curgerea sangelui de 12 ani, nu s-a
atins de El spre vindecare, ci numai de poalele Lui; dar este lucru
neprihanit a se ruga, oricum ar fi cineva, si a-si aduce aminte de
Stapanul, oricum s-ar afla, si a se ruga spre a dobandi ajutor; iar cel
ce nu este cu totul curat si cu sufletul si cu trupul, se va opri de a
se apropia de cele sfinte, si de Sfintele Sfintilor". (Canonul 2 al Sf.
Dionisie al Alexandriei)
Din textul Sfantului Dionisie reiese ca ii este interzis femeii sa intre
in biserica in perioada menstruala. Insa, cei care citesc acest canon
pierd din vedere ca in vremea in care a trait Sfantul Dionisie - secolul
III, toti cei care erau prezenti la Sfanta Liturghie se impartaseau,
ceea ce nu mai este valabil si in zilele noastre. Din acest motiv
parintele pune un semn de egalitate intre a intra in biserica si a primi
Trupul si Sangele Domnului. Sigur ca avem canoane care interzic
impartasirea femeii in perioada menstruatiei, dar nu avem canoane care
sa interzica intrarea in biserica a femeii pentru rugaciune in perioada
ciclului. Deci, ea poate intra in biserica sa se roage, nu poate insa sa
se impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului.
Se invoca si textul de la Levitic 12, 2, unde se spune ca lauza este
necurata ca la menstruatie "cum e necurata in zilele regulei ei". Dar
necuratia in Vechiul Testament nu era limitata doar la femeile aflate in
aceasta perioada. Sa nu uitam ca in Vechiul Testament se vorbea si de
animale curate si animale necurate. Ori daca Petru este indemnat de
Dumnezeu sa manance din animalele pe care el le considera "spurcate"
(Fapte 10;10-16) si i se descopera ca poruncile din Vechiul Testament nu
mai trebuie tinute in Testamentul cel Nou (Fapte 15;7-11), de ce nu am
vedea si in spusele Sfantului Atanasie cel Mare (citat mai sus) o
descoperire dumnezeiasca din care sa retinem ca femeia in perioada
menstruatiei nu mai trebuie numita necurata? Necuratia acum vine din
inima, dupa cum ne descopera Mantuitorul: "Iar cele ce ies din gura
pornesc din inima si acelea spurca pe om. Ca din inima ies: ganduri
rele, ucideri, adultere, desfranari, furtisaguri, marturii mincinoase,
hule. Acestea sunt cele care spurca pe om..." (Matei 15,11; 17-20).
sursa: www.crestinortodox.ro/Adrian Cocosila
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu