Sfanta Maria Egipteanca
este cinstita de Biserica Ortodoxa pe 1 aprilie si in cea de-a cincea
Duminica a Postului Sfintelor Pasti. A trait in a doua jumatate a
secolului al IV-lea si inceputul secolului al V-lea. A murit in anul
431, in timpul imparatului Teodosie cel Tanar.
Maria Egipteanca s-a nascut in Egipt. La
varsta de 12 ani si-a parasit parintii si a mers in Alexandria, unde
timp de 17 ani a dus o viata desfranata. La varsta de 29 de ani,
paraseste Alexandria si ajunge la Ierusalim. Pretextul i-a fost oferit
de pelerinajul unor tineri din Egipt si Libia, care calatoreau pe mare
spre Ierusalim, pentru a participa la sarbatoarea Inaltarii Sfintei
Cruci.
Ajunsa in Ierusalim, doreste sa intre in
Biserica Sfantului Mormant, insa, nu a putut inainta decat pana la
prag. Aici a simtit cum o putere nevazuta o opreste. Incerca de mai
multe ori sa intre, dar fara rezultat. Este momentul cand intelege ca
modul ei de existenta o face nevrednica de a intra in acest locas. Se
roaga Fecioarei Maria sa faca posibila intrarea sa in locas, cu
promisiunea ca isi va schimba intru totul modul de viata.
Dupa ce se
inchina Sfintei Cruci, aude un glas din departare care i-a grait: "Daca
vei trece Iordanul, buna odihna vei gasi!". In urma acestei descoperiri,
Cuvioasa Maria Egipteanca alege sa-si traiasca viata in pustia Iordanului. Aici va petrece 47 de ani, in post si rugaciune.
A fost descoperita parintelui Zosima.
Acest parinte, ajuns la varsta de 53 de ani, se intreba daca exista pe
pamant cineva care sa-l intreaca in osteneala duhovniceasca.
Acestui monah i s-a aratat ingerul si i-a zis: "O, Zosima, precum era cu putinta unui om, bine te-ai nevoit si bine ai trecut pustniceasca alergare. Insa nimeni nu este intre oameni care s-ar putea arata pe sine ca este desavarsit. Mai multa iti e nevointa ce iti sta inainte, decat aceea pe care ai facut-o pana acum, pe care tu nu o stii. Dar ca sa cunosti cate cai sunt spre mantuire, iesi din pamantul tau, precum alta data Avraam cel vestit intre patriarhi, si mergi intr-una dintre manastirile ce sunt pe langa raul Iordan".
Dupa cateva zile de mers prin pustiu, a intalnit-o pe Cuvioasa Maria Egipteanca. Aceasta desi nu l-a intalnit niciodata, i-a spus pe nume si i-a cerut o haina ca sa-si acopere trupul. Din viata sfintei aflam ca in timp ce parintele Zosima se ruga, si-a ridicat ochii si a vazut-o pe sfanta inaltata de la pamant, "ca un cot, stand in vazduh si rugandu-se".
Acestui monah i s-a aratat ingerul si i-a zis: "O, Zosima, precum era cu putinta unui om, bine te-ai nevoit si bine ai trecut pustniceasca alergare. Insa nimeni nu este intre oameni care s-ar putea arata pe sine ca este desavarsit. Mai multa iti e nevointa ce iti sta inainte, decat aceea pe care ai facut-o pana acum, pe care tu nu o stii. Dar ca sa cunosti cate cai sunt spre mantuire, iesi din pamantul tau, precum alta data Avraam cel vestit intre patriarhi, si mergi intr-una dintre manastirile ce sunt pe langa raul Iordan".
Dupa cateva zile de mers prin pustiu, a intalnit-o pe Cuvioasa Maria Egipteanca. Aceasta desi nu l-a intalnit niciodata, i-a spus pe nume si i-a cerut o haina ca sa-si acopere trupul. Din viata sfintei aflam ca in timp ce parintele Zosima se ruga, si-a ridicat ochii si a vazut-o pe sfanta inaltata de la pamant, "ca un cot, stand in vazduh si rugandu-se".
Ii descopera parintelui viata sa si ii
cere ca in anul urmator, in Joia din Saptamana Patimilor sa ia Sfintele
Taine si sa mearga pe malul Iordanului ca sa o impartaseasca. Cand a
venit Zosima la vremea ceruta, aceasta a insemnat cu semnul crucii
Iordanul, a trecut pe el ca pe uscat si s-a impartasit. Parintele Zosima
a revenit in anul urmator, dar a gasit-o moarta. Cu ajutorul unui leu a
sapat mormantul ei si a ingropat-o.
Viata Sfintei Maria Egipteanca a
circulat prin viu grai pana in vremea patriarhului Sofronie al
Ierusalimului, care a decis sa o scrie in secolul al VIII-lea.
Maria Egipteanca si Maria Palestinianca
Parintele Makarios Simonopetritul, in
cartea sa "Triodul explicat", publicata la Editura Deisis in anul 2003,
sustine ca potrivit studiilor recente, viata Sfintei Maria Egipteanca ar
fi mai degraba "o amplificare legendara in scopuri didactice a vietii
unei Sfinte Maria Egipteanca
din Palestina, despre care vorbesc Viata Sfantului Teoctist din Lesbos,
doua istorii ale lui Pavel din Monembasia si o istorie 'folositoare de
suflet' anonima".
Potrivit Vietii Sfantului Teoctist,
confirmate de Chiril din Skythopolis in Viata Sfantului Chiriac scrisa
de acesta, aceasta Marie a vietuit in Palestina si a fost cantareata la
biserica Anastasis din Ierusalim. Ea a ales sa fuga singura in pustie
din cauza "scandalurilor" pe care le-a prilejuit frumusetea ei. Ioannis
si Panamon au intalnit-o in desert aproape in aceleasi imprejurari in
care o intalneste Zosima pe Maria Egipteanca
in Viata patriarhului Sofronie.
Ea le-a povestit plecarea sa in pustie,
viata sa de asceza rugandu-i sa vina din nou la ea la intoarcerea din
vizita pe care acestia o faceau avvei Chiriac. Cand acestia au revenit
la grota sfintei anahorete, au gasit-o moarta si au ingropat-o ca pe
Maria Egipteanca.
Istoria Sfintei Maria Egipteanca
ramane in esenta identica cu cea a Mariei Palestinianca, insa, marea
diferenta sta in faptul ca prima s-a dus in pustie pentru a se pocai de
pacate, in timp ce Maria Palestinianca s-a dus in pustia Iordanului
pentru a fugi de pacatele trupesti, fiind foarte frumoasa.
Relatarea patriarhului Sofronie o
prezinta ca pe o mare pacatoasa, care s-a dus in Palestina pentru
desfrau, in timp ce Maria Palestinianca nu a fost supusa poftelor,
retragandu-se in desert tocmai pentru a preintampina pacatul.
Ceea ce trebuie sa retinem din cele doua relatari, este indemnul la pocainta si lupta cu pacatul.
Viata Sfintei Maria Egipteanca se citeste integral in Denia Canonului Sfantului Andrei Criteanul din Saptamana a V-a a Postului Mare.
Viata Sfintei Maria Egipteanca se citeste integral in Denia Canonului Sfantului Andrei Criteanul din Saptamana a V-a a Postului Mare.
Sursa: CrestinOrtodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu