Iatã-ne ajunsi la ultima treaptã a urcusului duhovnicesc pe care Postul ne-o pune în fatã: Sãptãmâna Patimilor sau Sãptãmâna cea Mare.
În timpul ei ne reamintim si retrãim ultimele zile din viata
Mântuitorului, cu întreaga lor tensiune si dramã lãuntricã, într-o stare
de sobrietate si mãretie în acelasi timp, de tristete, dar si de
bucurie, de pocãintã, dar si de nãdejde. Fiecare zi are un înteles si un
mesaj foarte clar si adânc.
Primele
trei zile se numesc mari si sfinte pentru cã reamintesc sensul
eshatologic al Paştelui. A patra zi, joi, marcheazã cea din urmã Cinã a
Domnului cu ucenicii Sãi si trãdarea lui Iuda. A cincea zi, vineri,
numitã si “Pastile Crucii”, este cu adevãrat începutul Pastelui
(Trecere), iar sâmbãtã este ziua în care tristetea este transformatã în
bucurie prin omorârea mortii.
Lunea cea mare
“Iatã
Mirele vine în miezul noptii si fericitã este sluga pe care o va afla
priveghind; iar nevrednicã este iarãsi cea pe care o va afla
lenevindu-se. Vezi, dar, suflete al meu, cu somnul sã nu te îngreunezi,
ca sã nu te dai mortii si afarã de Împãrãtie sã te încui; ci te desteptã
strigând: Sfânt, Sfânt, Sfânt esti Dumnezeule, pentru rugãciunile
Nãscãtoarei de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi”. (Troparul zilei)
În aceastã zi, se face pomenire de fericitul Iosif, cel preafrumos, si de smochinul ce s-a uscat prin blestemul Domnului.
De astãzi încep Sfintele Patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos.
Iosif cel prefrumos – fiul cel mai mic al patriarhului Iacov, nãscut
din Rahila – este icoanã a lui Hristos, pentru cã, asemenea lui, si
Domnul nostru a fost invidiat de iudei, a fost vândut de ucenicul sãu cu
treizeci de arginti, a fost închis în groapa întunecoasã a mormântului.
Sculându-Se de acolo prin El însusi, împãrãteste peste Egipt, adicã
peste tot pãcatul, îl învinge cu putere si, ca un iubitor de oameni, ne
rãscumpãrã prin darea hranei celei de tainã, dându-Se pe El însusi
pentru noi si ne hrãneste cu pâine cereascã.
Tot în aceeasi zi facem pomenire de smochinul cel neroditor care s-a uscat prin blestemul Domnului (Matei 21, 17-19).
Ca sã convingã poporul nerecunoscãtor cã are putere îndestulãtoare si
spre a pedepsi, ca un Bun nu vrea sã-si arate puterea Sa de a pedepsi
fatã de om, ci fatã de ceva care are o fire neînsufletitã si
nesimtitoare.
Istoria
smochinului a fost asezatã aici spre a îndemna la umilintã, dupã cum
istoria lui Iosif a fost asezatã spre a ne înfãtisa pe Hristos. Fiecare
suflet lipsit de orice roadã duhovniceascã este un smochin. Dacã Domnul
nu gãseste în el odihnã, a doua zi, adicã dupã viata aceasta de acum, îl
usucã prin blestem si-l trimite în focul vesnic.
“Cãmara Ta, Mântuitorule, o vãd împodobitã si îmbrãcãminte nu am ca sã
intru într-însa. Lumineazã-mi haina sufletului meu, Dãtãtorule de luminã
si mã mântuieste”. (Condacul zilei)
Martea cea Mare
Aceastã zi ne pregãteste pentru intrarea în cãmara Mântuitorului, cu
douã parabole strict eshatologice – parabola celor zece fecioare (Matei
25, 1-13) si parabola talantilor (Matei 25, 14-30; Luca 19, 12-27).
Când Domnul se suia la Ierusalim si se ducea la Patimã, a spus ucenicilor Sãi si aceste douã parabole,
pentru ca nu cumva cineva trãind în feciorie sã nu se îngrijeascã si de
celelalte virtuti si mai ales de milostenie, prin care se vãdeste
strãlucirea fecioriei.
Pe
cinci dintre fecioare le numeste întelepte cãci împreunã cu fecioria au
avut si minunatul si îmbelsugatul undelemn al milostivirii. Pe
celelalte cinci le numeste nebune pentru cã, desi si ele aveau virtutea
fecioriei, nu aveau în aceeasi mãsurã milostenie. Pe când se scurgea
noaptea acestei vieti au adormit toate fecioarele, adicã au murit. Cu
adevãrat moartea se numeste somn. Pe când dormeau ele, strigãt mare s-a
fãcut la miezul noptii; cele care au avut undelemn din belsug au intrat
cu mirele la deschiderea usilor, iar cele nebune, pentru cã nu aveau
undelemn din destul îl cãutau dupã ce s-au sculat din somn.
Pentru
aceasta deci, au rânduit dumnezeiestii Pãrinti pilda celor zece
fecioare, împreunã cu cea a talantilor, ca sã ne îndemne sã veghem
necontenit si sã fim gata sã iesim în întâmpinarea adevãratului Mire
prin fapte bune, dar mai cu seama prin milostenie, pentru cã nestiutã
este ziua si ceasul sfârsitului vietii.
Dacã
vom sãvârsi o singurã virtute, cea mai mare chiar, si nu ne vom îngriji
de celelalte, si mai cu seamã de milostenie, nu vom intra cu Hristos în
odihna vesnicã, ci vom fi întorsi rusinati. Si într-adevãr nu-i lucru mai rusinos ca fecioria sã fie biruitã de bani.
“La
ceasul sfârsitului, suflete, gândind si de tãierea smochinului
temându-te, cu iubire de ostenealã lucreazã-l, ticãloase, priveghind si
strigând: Sã nu rãmânem afarã de cãmara lui Hristos”. (Condacul zilei)
Miercurea cea Mare
În
aceastã zi, se face pomenire de femeia cea pãcãtoasã (Matei 25, 17-13;
Luca 7, 37-50), care a uns cu mir pe Domnul pentru cã lucrul acesta s-a
întâmplat putin înainte de mântuitoarea patimã.
Când
Iisus s-a suit în Ierusalim si era în casa lui Simon cel lepros, o
femeie pãcãtoasã s-a apropiat de El si a turnat pe capul Lui acel mir de
mare pret. Pomenirea ei s-a pus în acea zi pentru ca, dupã cuvântul
Mântuitorului, sã se predice pretutindeni si tuturor fapta ei cea cu
multã cãldurã. Ce-a îndemnat-o oare la asta?
Dragostea pe care ea a vãzut cã o are Hristos pentru toti, dar mai cu
seamã faptul de acum, când L-a vãzut cã intrã în casa unui lepros. Se
gândea deci femeia cã îi va vindeca boala dupã cum l-a vindecat si pe
acela. Si într-adevãr Hristos a tãmãduit-o dându-i iertare de pãcate.
“Doamne
femeia ce cãzuse în pãcate multe, simtind dumnezeirea Ta, luând
rânduiala de mironositã si tânguindu-se, a adus tie mir mai înainte de
îngropare…” (Casiana monahia)
Joia Cinei celei de Tainã
“Când
mãritii ucenici la spãlarea Cinei s-au luminat, atunci Iuda cel rãu
credincios, cu iubirea de arginti bolnãvindu-se, s-a întunecat … Vezi,
iubitorule de avutii, cel ce pentru acestea spânzurare si-a agonisit.
Fugi de sufletul nesãtios care a îndrãznit unele ca acestea asupra
Împãratului. Cel ce esti peste toti bun, Doamne, slavã Tie”. (Tropar)
Patru lucruri mai prãznuim în aceastã zi: Spãlarea picioarelor, Cina cea de tainã, Rugãciunea din grãdina Ghetsimani si Vânzarea si prinderea Domnului.
Înainte de a începe Cina, Hristos S-a sculat, Si-a dezbrãcat hainele si El singur a spãlat picioarele tuturor. Prin aceasta a vrut sã îl facã pe Iuda sã se rusineze, iar celorlalti sã le aducã aminte sã nu umble dupã întâietãti: “Cel care vrea sã fie întâiul sã fie slujitorul tuturor” (Marcu 9, 35), dându-Se El însusi pildã. La sfârsitul mesei aduce vorbã si despre vânzarea Lui. Dupã putin timp, luând pâinea a zis:
“Luati mâncati”; la fel si paharul, zicând: “Beti dintru acesta toti,
acesta este Sângele Meu, al Legii celei Noi. Aceasta sã o faceti întru
pomenirea Mea” (Matei 26, 26-28).
Dupã aceea, arãtându-Se om, spune ucenicilor: “Întristat este sufletul meu pânã la moarte” (Matei 26, 38) si S-a rugat în Grãdina Ghetsimani cu sudoare de sânge (Luca 22, 44).
Iuda cunostea locul si, luând câtiva soldati, a venit sã-L prindã. A
fost prins si dus la Ana, la Caiafa, si în cele din urmã la Pilat. Acum
Petru se va lepãda de trei ori de Hristos, tãgãduind cã-L cunoaste.
Pentru a ne reaminti de toate acestea, seara se scoate în mijlocul bisericii Sfânta Cruce.
Vinerea Patimilor
În aceasta zi, se pomenesc sfintele si mântuitoarele si înfricosãtoarele Patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos pe care le-a primit de bunãvoie pentru noi. Se mai face încã pomenire de mãrturisirea mântuitoare fãcutã de tâlharul recunoscãtor care a fost împreunã cu El.
Biserica numeste Patimile Domnului: sfinte - pentru cã Cel ce le-a rãbdat este Sfântul Sfintilor, sfintenia însãsi; mântuitoare - pentru cã ele sunt pretul cu care Domnul a rãscumpãrat neamul omenesc din robia pãcatului; înfricosãtoare – pentru cã nu poate fi ceva mai înfricosãtor decât ocara pe care Fãcãtorul a rãbdat-o de la fãptura Sa.
În
aceastã zi nu se sãvârseste Liturghia pentru cã însusi Mielul lui
Dumnezeu este jertfit acum; este vreme de post total, pentru cã Mirele
s-a luat de la noi. (Matei 9, 15). Se
fac numai ceasurile împãrãtesti care ne pun înainte nemãrginita
smerenie a Domnului, Crucea cea dãtãtoare de viatã si credinta
tâlharului.
Seara sãvârsim Denia Prohodului Domnului, care este ultima treaptã a tânguirii pentru Hristos, înainte de Învierea Sa. Se înconjoarã de trei ori biserica cu Sfântul Epitaf – semn al celor trei zile petrecute în mormânt.
“În mormânt, Viatã, pus ai fost, Hristoase, si s-au spãimântat ostirile îngeresti, smerirea Ta cea multã preamãrind”. (Starea întâi – Prohodul Domnului)
Sâmbãta Mare
În aceastã sfântã zi,
prãznuim îngroparea dumnezeiascã a Mântuitorului nostru Iisus Hristos
si pogorârea în iad, prin care neamul nostru, fiind chemat din
stricãciune, a fost mutat spre viatã vesnicã.
Iosif cel din Arimateea, coborând de pe cruce Sfântul trup al Domnului, l-a îngropat în mormânt nou, punând o piatrã mare la intrarea lui:
“Iosif
cel cu bun chip, de pe lemn luând prea curat trupul Tãu, cu giulgiu
curat înfãsurându-l si cu miresme, în mormânt nou îngropându-l, l-a
pus”. (Tropar)
Cuvântul lui Dumnezeu
a stat cu trupul în mormânt iar cu sufletul lui curat si dumnezeiesc Se
pogoarã în iad. Sufletul a fost despãrtit prin moarte de trup si l-a
dat în mâinile Tatãlui. Si-a dat si propriul Sãu sânge, pret de
rãscumpãrare pentru noi. Trupul Domnului a suferit si despãrtirea sufletului de trup, dar nicidecum stricãciunea în întelesul unei putreziri a trupului.
Dupã-amiazã sãvârsim Liturghia Sfântului Vasile unitã cu vecernia.
“Sã
tacã tot trupul omenesc si sã stea cu fricã si cu cutremur si nimic
pãmântesc întru sine sã nu gândeascã, cã Împãratul împãratilor si Domnul
domnilor merge sã se junghie si sã se dea spre mâncare credinciosilor.
Si merg înaintea lui cetele îngeresti cu toatã cãpetenia si puterea ,
heruvimii cei cu ochi multi si serafimii cei cu câte sase aripi, fetele
acoperindu-si si cântând cântare: Aliluia, Aliluia, Aliluia”. (Heruvic)
sursa: http://www.calauzaortodoxa.ro/ Preot Sabin Voda (Alba-Iulia)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu