Dimensiuni: 21x 29 cm
Suport: lemn de tei pregatit cu clei de oasesi praf de creta
Tehnica: Tempera cu emulsie de ou
Protectie: vernice din rasini naturale
Sfântul, slăvitul şi întru tot lăudatul apostol Andrei, cel Întâi-chemat, era din oraşul Betsaida, fiu al lui Iona şi frate al lui Petru, cel dintâi dintre ucenicii lui Iisus Hristos. Este socotit ocrotitorul mai multor ţări, între care România şi Scoţia. Prăznuirea lui principală se face la 30 noiembrie; mai este prăznuit şi împreună cu ceilalţi Apostoli la 30 iunie.
Iconografie
Conform Erminiei lui Dionisie din Furna (ed. Sophia, București, 2000),Sfântul Apostol Andrei este reprezentat ca un "bătrân, cu părul cârliontat, cu barba despărtită în două părti, tinând în mână o hârtie înfășurată" (p. 149). Pentru icoana prăznuirii din ziua de 30 noiembrie, Dionisie spune că trebuie reprezentat cu crucea pe care a fost răstignit sub brat (p. 192) (aceasta este reprezentarea curentă în iconografia românească).Erminia mai aminteste si de alte reprezentări ale Sf. Apostol Andrei: - în icoanele zugrăvind pe Sfântul Ioan Botezătorul mărturisind despre Hristos (pe Care Înaintemergătorul îl arată Sfintilor Apostoli Andreisi Ioan, în a doua scenă fiind reprezentat tot Sf. Andrei aducându-L înaintea Mântuitorului pe fratele său Petru, în timp ce Filip îl aduce pe Natanael (p. 104). - în icoana zugrăvind minunea potolirii vânturilor si mării de Mântuitorul, Sf. Apostol Andrei este zugrăvit tinând cârma corabiei (p. 106); - în icoana înmultirii pâinilor, Sf. Andrei este reprezentat, împreună cu Filip, lângă Mântuitorul (p. 108); - în icoana Tăierii capului Sfântului Ioan Botezătorul, este zugrăvit împreună cu Sfântul Apostol Ioan, îngropând trupul Înaintemergătorului (p. 170). - în icoana Judecătii de Apoi din pridvorul bisericii: Sf. Andrei este reprezentat în ceata Apostolilor, îmbrăcati în haine albe si stând pe tronuri de o parte si de alta a lui Hristos, în partea dreaptă, al treilea de la margine, între Simon Canaaneul si Ioan; tine în mână o hârtie cu zicerea: "Luati aminte la voi însivă si la toată turma" (pp. 205-206).
Viaţa
Acesta a fost mai întâi ucenic al lui Ioan Botezătorul
şi Înaintemergătorul. Apoi dacă a auzit pe dascălul său arătând cu
degetul şi zicând: "Iată Mielul lui Dumnezeu cel ce ridică păcatul
lumii" (In 1, 29), lăsându-l pe el a urmat după Hristos. Şi zicând lui
Petru: "Aflat-am pe Iisus cel din Nazaret" (Ioan 1, 36-43), l-a atras
spre dragostea lui Hristos.
Se află şi altele multe în Sfânta Scriptură
despre dânsul. Acestuia, după ce a urmat lui Hristos, când a fost după
înălţarea Lui de au luat sorţi apostolul, şi au mers care într-o ţară,
care într-alta, atunci acestui întâi-chemat i-a căzut soarta şi a luat
Bitinia şi Marea Neagră şi părţile Propontidei şi Calcedonul, Bizanţul,
Tracia, Macedonia şi părţile cele ce ajung până la fluviul Dunărea,
Tesalia, Grecia şi părţile Ahaiei, asemenea şi Aminsos, Trapezunta,
Iraclia şi Amastris. Însă acestea le-a umblat nu aşa degrabă, cum le
trecem cu cuvântul, ci în fiecare ţară răbdând multe împotrivă şi multe
lucruri cu nevoi, le-a biruit pe toate cu îndemnul şi cu ajutorul lui
Hristos.
Dintre care cetăţi aducând una la mijloc, voi lăsa pe celelalte
celor ce le ştiu. Căci mergând acesta la Sinope şi propovăduind
cuvântul lui Dumnezeu, a suferit multe necazuri şi torturi de la cei ce
locuiau acolo, pentru că acei sălbatici oameni l-au trântit jos şi,
apucându-l de mâini şi de picioare, l-au tras grăpiş, şi cu dinţii l-au
scuturat, şi l-au bătut cu lemne şi cu pietre, şi l-au lepădat departe
de cetate, dar el iarăşi s-a arătat cu totul întreg şi sănătos de răni,
cu harul Învăţătorului şi Mântuitorului său.
Deci, sculându-se de acolo a trecut multe cetăţi şi oraşe din Imperiul Bizantin, precum: Neocezareea, Samosata, la alani, la abasgi, zichii, bosforiţi şi hersoniţi, apoi s-a întors la Bizanţ şi acolo hirotonind episcop
pe Stahie, şi colindând celelalte ţări, a venit la luminatul ostrov
(peninsula) al Peloponezului şi în Paleapatra, primit fiind în gazda de
un om anume Sosie, care bolea greu, l-a tămăduit şi îndată toată cetatea
Patrelor, a venit la Hristos.
Şi Maximila, femeia proconsulului, fiind
vindecată de cumplită boală şi dobândind grabnică tămăduire, a crezut în
Hristos, împreună cu preaînţeleptul Stratoclis, fratele proconsulului
Egheat, şi alţii mulţi ce aveau multe feluri de boli s-au tămăduit prin
punerea mâinilor apostolului.
Pentru aceasta mâniindu-se Egheat, şi
prinzând pe apostolul Domnului şi răstignindu-l pe o cruce în formă de
X, l-a scos din viaţa aceasta, în anul 62. Pentru aceasta şi el,
nedreptul, dreaptă răsplătire a luat de la Dumnezeu, căci căzând într-o
râpă înaltă, s-a risipit. Iar moaştele apostolului după aceea peste multă vreme au fost mutate la Constantinopol, în zilele împăratului Constanţiu, fiul lui Constantin cel Mare, prin porunca lui, de Mucenicul Artemie. Şi au fost aşezate cu ale lui Luca
Evanghelistul şi cu ale lui Timotei în luminata biserică a Sfinţilor
Apostoli. Mai târziu, capul său a fost dus la Roma, iar o mână la
Moscova.
Troparul Sf Ap. Andrei
Fiu al Galileei si frate al lui
Petru, dintre pescari in soborul Apostolilor intai ai fost chemat,
Andrei cel minunat, iar de la mormantul tau din Patra chemi popoarele la
Dumnezeu si atunci ne-ai umplut de bucurie cand in Romania iarasi ai
venit, unde pe Hristos Domnul L-ai propovaduit.
Ca
cel dintre Apostoli mai întâi-chemat si lui Petru frate adevărat,
stăpânului tuturor, Andreie, roagă-te, pace lumii să dăruiască si
sufletelor noastre mare milă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu