Izvorul Tamaduirii,
sarbatoare inchinata Maicii Domnului, este praznuita anul acesta pe 20
aprilie. Nu are data fixa. Ea este trecuta in calendar in vinerea din
Saptamana Luminata, prima dupa Sfintele Pasti.
La originea acestei sarbatori se afla o minune petrecuta in apropierea
Constantinopolului.
Potrivit Traditiei, un orb a primit vederea dupa ce
s-a spalat cu apa unui izvor din jurul acestui loc. Orbul ajunge la
izvor datorita imparatului Leon (457- 474), pe atunci neincoronat, care
implineste descoperirea facuta de Maica Domnului: "Nu este nevoie sa te
ostenesti, caci apa este aproape. Patrunde, Leone, mai adanc in padure
si, luand cu maini apa tulbure, potoleste cu ea setea orbului si unge cu
ea ochii lui cei intunecati".
Mai tarziu, cand Leon ajunge imparat,
ridica pe locul unde s-a petrecut minunea o biserica cu hramul "Izvorul
Tamaduirii". Aici primeste vindecare de o boala grea si imparatul
Justinian (526-575), care ridica drept multumire o biserica si mai mare.
Biserica zidita de imparatul Justinian a fost distrusa in anul 1453, de
turci.
Izvorul tamaduirii din timpul lui Leon
se pastreaza si in zilele noastre. Credinciosii care merg la Istanbul
(numele nou al vechii cetati a Constantinopolului), se pot inchina in
biserica Izvorului Tamaduirii. Actuala constructie este din secolul al
XIX-lea, dar la subsolul acesteia se afla un paraclis din secolul al
V-lea, unde exista izvorul cu apa tamaduitoare din trecut.
De Izvorul Tamaduirii se sfintesc apele
De Izvorul Tamaduirii, se sfintesc
apele, slujba cunoscuta sub denumirea de Aghiasma Mica. Termenul
"aghiasma" vine de cuvantul grecesc "aghiasmos", care isi are originea
in cuvantul "aghios"(sfant). "Aghiasmos" se poate traduce si ca slujba
de sfintire, dar si ca apa sfintita. Astfel, atunci cand spunem "voi
face o aghiasma", intelegem slujba, iar cand spunem "voi bea un pic de
aghiasma", ne referim la apa sfintita.
Sunt insa si persoane care sustin ca
termenul "aghiasma" vine de la "iazma". In DEX, cuvantul iazma, iezme,
cu sensul de "aratare urata si rea, naluca, vedenie", este indicat ca si
in DLR, cu etimologie necunoscuta. In sprijinul acestui punct de vedere
s-a oferit urmatoare explicatie: atunci cand preotul sfinteste apa, la
sfarsit, canta troparul: "Mantuieste, Doamne, poporul Tau, si
binecuvinteaza mostenirea Ta, biruinta binecredinciosilor crestini
asupra celui potrivnic daruieste, si cu crucea Ta pazeste pe poporul
Tau".
Cand se canta troparul, preotul stropeste pe credinciosi in cele
patru puncte cardinale cu apa sfintita, spre alungarea "celui
potrivnic", adica a celui rau, a celui urat, care este naluca, vedenie
rea, satana. De la actiunea stropirii cu apa sfintita si rostirea
cantarii ei, s-a retinut in popor scopul urmarit prin aiasma - aiazma -
iazma, de a alunga "aratarea urata si rea", adica duhul cel rau, satana.
Izvoare tamaduitoare la noi in tara
Maica Domnului a daruit si poporului roman izvoare tamaduitoare. Unul din acestea se afla la Manastirea Ghighiu din judetul Prahova, la mai putin de 5 km de municipiul Ploiesti. Potrivit Traditiei, episcopul sirian care a adus icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului in aceasta manastire (1958), a cerut iertare Fecioarei pentru ca a luat icoana din locul in care se afla, iar a doua zi, in locul in care s-a rugat, a aparut un izvor tamaduitor.
Un alt izvor cu apa vindecatoare se afla la Manastirea Dervent. Traditia spune ca acest izvor a tasnit din locul in care Apostolul Andrei a impuns piatra cu toiagul.
Alt loc binecuvantat cu apa tamaduitoare este izvorul de la Manastirea Horaicioara din judetul Neamt. Acest izvor a fost descoperit acum un secol, datorita rugaciunilor monahilor catre Maica Domnului de a le darui un izvor mai aproape de manastire. El izvoraste de sub muntele Feriga si se afla la 50 m de biserica manastirii.
Nu trebuie uitate izvorul de la Manastirea Cetatuia Negru Voda, din judetul Arges si cel de la Biserica Greaca din Braila, descoperit in anul 1863, in vremea efectuarii unor lucrari de constructie la sfantul lacas.
Izvorul Tamaduirii in iconografie
In icoana sarbatorii Izvorul Tamaduirii, Maica Domnului si Hristos se afla intr-un bazin asemanator cu o cristelnita, vasul in care primim Taina Botezului. Fecioara Maria este reprezentata cu mainile inaltate, semn al rugaciunii, iar Mantuitorul binecuvantand cu ambele maini, ca raspuns al rugaciunilor maicii Sale. Din bazin izvoraste apa care are darul tamaduirii bolilor sufletesti si trupesti.
Aceasta icoana exprima ideea ca Fecioara L-a nascut pe Hristos, Care este Datatorul apei vii a Duhului. De altfel, insusi Hristos i-a spus femeii samarinence: "De ai fi stiut darul lui Dumnezeu si cine este Cel ce zice tie: da-mi sa beau, tu ai fi cerut de la Dansul si ti-ar fi dat tie apa vie" (In. 4, 10; In. 7, 38).
Izvoare tamaduitoare la noi in tara
Maica Domnului a daruit si poporului roman izvoare tamaduitoare. Unul din acestea se afla la Manastirea Ghighiu din judetul Prahova, la mai putin de 5 km de municipiul Ploiesti. Potrivit Traditiei, episcopul sirian care a adus icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului in aceasta manastire (1958), a cerut iertare Fecioarei pentru ca a luat icoana din locul in care se afla, iar a doua zi, in locul in care s-a rugat, a aparut un izvor tamaduitor.
Un alt izvor cu apa vindecatoare se afla la Manastirea Dervent. Traditia spune ca acest izvor a tasnit din locul in care Apostolul Andrei a impuns piatra cu toiagul.
Alt loc binecuvantat cu apa tamaduitoare este izvorul de la Manastirea Horaicioara din judetul Neamt. Acest izvor a fost descoperit acum un secol, datorita rugaciunilor monahilor catre Maica Domnului de a le darui un izvor mai aproape de manastire. El izvoraste de sub muntele Feriga si se afla la 50 m de biserica manastirii.
Nu trebuie uitate izvorul de la Manastirea Cetatuia Negru Voda, din judetul Arges si cel de la Biserica Greaca din Braila, descoperit in anul 1863, in vremea efectuarii unor lucrari de constructie la sfantul lacas.
Izvorul Tamaduirii in iconografie
In icoana sarbatorii Izvorul Tamaduirii, Maica Domnului si Hristos se afla intr-un bazin asemanator cu o cristelnita, vasul in care primim Taina Botezului. Fecioara Maria este reprezentata cu mainile inaltate, semn al rugaciunii, iar Mantuitorul binecuvantand cu ambele maini, ca raspuns al rugaciunilor maicii Sale. Din bazin izvoraste apa care are darul tamaduirii bolilor sufletesti si trupesti.
Aceasta icoana exprima ideea ca Fecioara L-a nascut pe Hristos, Care este Datatorul apei vii a Duhului. De altfel, insusi Hristos i-a spus femeii samarinence: "De ai fi stiut darul lui Dumnezeu si cine este Cel ce zice tie: da-mi sa beau, tu ai fi cerut de la Dansul si ti-ar fi dat tie apa vie" (In. 4, 10; In. 7, 38).
Sa ne intareasca Dumnezeu sa bem din Apa cea vie.
sursa: www.crestinortodox.ro/Adrian Cocosila
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu